Soza vznikol pôvodne ako nástroj na ochranu práv autorov hudobných diel a zlepšené vyberanie(dnes sa mi tlačí na pery slovo vypaľovanie) peňazí tak isto pre nás.Postupne vypracoval čoraz vylepšenejšie predpisy,vnútorné smernice,ďaľšie a ďaľšie články stanov Soza,vybudoval pre svojich úradníkov(nie pre autorov)krásnu budovu na celkom lukratívnom mieste,zvýšil počet úradníkov na niekoľko desiatok a v poslednom období uzavrel zmluvu s externou právnou kanceláriou(napriek tomu,že má vlastné právne oddelenie)na to,aby sa ešte efektívnejšie zvýšili výbery peňazí pre autorov.Tento dlhodobý plán sa darí plniť,čo je aj zrejmé z každoročného zvyšovania výnosov ,len škoda,že autorom sa to na ích príjmoch neodráža.Ani jeden autor mi pri debate nepotvrdil,žeby dostával čoraz viac,skôr naopak.Je však možné,že ja sa pri pive stretávam s tými nepravými.Formy vyberania peňazí sa tak isto prispôsobovali dobe,trhu,novým technológiám a to všetko veľmi rýchlo a operatívne.
Dnes si ovšem myslím,že nastal čas na VEĽKÝ reset,pretože niektoré metódy sa ukazujú ako kontraproduktívne.napríklad taký výber peňazí od hudobných klubov.Keď vyberiete peniaze za diskotéku,na ktorej sa hrali piesne autorov Soza a nezastupovaných autorov,to je v poriadku.(Ak ovšem nenastane bežná situácia,kde nikto nežiada konkrétny zoznam autorov,ktorí sa tam hrali a následne nevyplatí konkrétnym autorom ani h...o.O chudákoch autoroch,ktorí nemajú zmluvu so Soza ani nehovorím.TÍ TIE PENIAZE NIKDY NEVIDELI,(napriek tomu,že na to pamätá súčastný autorský zákon.)Ale nie je v poriadku,keď vyberiete peniaze za koncert skupiny,ktorá hrá vlastné piesne a tá ich v 99 prípadov zo 100 tiež neuvidí.Nehovoriac o tom,že v menších kluboch hrajú menej známe,alebo úplne neznáme skupiny na ktoré nechodía stovky ľudí,skôr by som hovoril o desiatkach a aj to v lepšom prípade.Tie kapely tu hrajú za minimálny,alebo žiadny honorár,len aby svetu mohli prezentovať svoje dielo.Aj napriek tomu často náklady usporiadateľa koncertu prevyšujú jeho príjmy.A vtedy príde výpalník zo Soza a požiada o svoj podiel.Niekedy je to IBA pár desiatok euro,niekedy pár stovák.Tieto peniaze často znamenajú rozdiel medzi stratou a ziskom.A tak sa niektoré kluby vykašľali na živé koncerty a hudobníci strácajú ďaľšie miesta na hranie.Väčšinu hudobných klubov prevádzkujú nadšenci(blázni),ktorí majú proste radi muziku.Ale nikto nebude znášať trvalú stratu donekonečna.
Takže to zhrniem.Nemyslím si,že je vhodné pýtať peniaze od takýchto klubov.A to nehovorím o spôsobe vypočítania poplatku.Väčšinou je to tak,že ochotný agent Soza zráta miesta na sedenie a státie,vynásobí ich cenou lístkov(to je ďalšia úžasná veda) a vypýta si percentá z takto napočítanej sumy.Nezaujíma ho,či bolo vypredané,alebo iba pár zúfalcov.Počet miest nepustí.Nazval by som to nekorektným správaním,ba dokonca sa nebojím použiť slovo ZHOVADILOSŤ.A to je len jeden spôsob výberu,ktorý by sa mal prehodnotiť.Soza vyberá poplatky aj z nenahraných nosičov.Čiže keď si kúpite v obchode napaľovacie cédéčka,časťpeňazí,ktoré ste za ne dali, ide Soza.A čo keď niektoré pri napálení pokazím?Je ešte veľa spôsobov vyberania (vypaľovania )peňazí,ale nechcem písať seriál na pokračovanie.Ďaľší problém sú takzvané neindifikovateľné príjmy.To sú také peniaze,ktoré dostane Soza a NEVIE (dnes v čase počítačov,internetu a celosvetovo zviazaných sietí)za akých autorov ich má.Tým pádom idú do skupiny neindetifikovaných príjmov,ktoré sa delia takým istým pomerom ako identifikované.Čiže ak je nejaký autor hraný často v médiách a dostane pri ročnom vyúčtovaní veľký podiel z celku vybratého Soza,dostane aj veľký podiel z neidentifikovaných príjmov.Čiže keď Soza vyberie z klubov nejaký paušál a nezaujíma sa o to kto tam hral a koho piesne tam zneli,známy interprét,ktorý väčšinou v kluboch vôbec nehrá,dostane peniaze nejakého chudáka,ktorý tam v klube na koncerte ide vypľuť dušu,aby zaujal divákov a v podstate dopláca na svoje hobby.
NIE JE TO SPRÁVNE.Je to CHRAPÚNSTVO.Môžete mi na to povedať,že klesnú príjmy Soza a teda aj tie moje.Ja si zas naopak myslím,keďže som nepocítil zvyšujúce sa príjmy Soza,tak nepocítim a znížené.A poprípade vám poradím,aby ste urobili reštruktualizáciu podniku a zoštíhlili personál a začali u seba.Prečo musí mať súčastný riaditeľ Soza ,pán Repčík,za poradcu (s platom)bývalého riaditeľa pána Briestenského.Ktorý z nich je zbytočne platený z peňazí,ktoré vyberáte v mene autorov?Načo platiť riaditeľa,ktorý sa nevyzná v problematike Soza a potrebuje k tomu poradcu?Alebo sa vyzná a potom prečo platiť poradcu.To je iba jeden z príkladov,ktorý mi napadol.Je samozrejme možné,že sa mýlim,pretože vychádzam z neúplných faktov a nedostatočných informácií.Ale verte mi,nerobím to naschvál.Je totižto veľmi ťažké,ba priam nemožné dostať od vás,ľudí platených aj z mojich peňazí,vôbec nejaké informácie.Nie ste mi ochotní ani poskytnúť čísla,ktoré potrebujem na to,aby som si overil,či ste ma správne vyplatili.Pripomína mi to,ako keby vám v Tescu pri pokladni dali účet iba s posledným výsledným číslom a tvrdili mi,že tie ostatné čiastkové čísla nepotrebujem,lebo im môžem veriť,že ma neoklamali.CI J.E.B.E!NA GEBULU?(ako hovorieva kolega Rytmus.)
A na záver by som vás všetkych milý Výbor a milý Manažment chcel poprosiť o jedno.Nevyhadzujte ma zo Soza,pretože som týmto blogom porušil jedno z posledne vymyslených ustanovení Soza,že som pošpinil dobré meno Soza.Moje návrhy zmien vyberania peňazí smerujú práve k tomu,aby sa špinavé meno Soza,ktoré si bere do (huby)pusy každý, OČISTILO
Váš člen od roku 1983 - Marian Greksa..